motivation

Hej alla glada! Solen skiner och man känner verkligen att våren snart är här. Då kan man äntligen snöra på sig löparskorna för en springtur ute i det fina vädret! Men för min del blir det nog inomhusträning ett tag till, iallafall tills det blir en aningens varmare ute. Men löpband är väl kanske inte det roligaste...

Förra veckan när jag skulle springa milen , kändes allt hopplöst. Jag vet inte varför men det kändes trist, jobbigt och jag hade ingen som helst motivation. Alla har sina toppar och dalar, och alla dagar känner man sig inte på topp. Efter 1,5 km kände jag att jag ville sluta, trots detta så lyckades jag ta mig igenom 10 km.

Här kommer mina bästa tips på hur man orkar springa en dag fast inte motivationen är på topp
-
Ladda upp med bra musik som du blir glad av. Det gör faktiskt så att man orkar mycket bättre.

- Sätt upp delmål då känns det inte lika långt om du ska springa en mil. Jag brukar tänka att jag ska klara 500 m i taget. T.ex. om jag har sprungit 2,5 tänker jag "kom igen bara till 3" och sen håller jag på så , och tillsut närmar man sig 10 km" Sätt upp delmål som passar för dig du kanske vill köra på 1km eller 3 km i taget.

- Pusha dig själv och tänk positiva tankar. " jag fixar det här, jag har klarat värre saker förut"  " nu har jag ändå börjat springa då  ska jag klara det" 

- Allt handlar om viljan. Man kan nästan pusha sig hur mycket som helst, och man orkar mer än vad man tror, det viktiga är bara att du inte ger upp och tror på dig själv.

- belöna dig efteråt. " jag är verkligen grym" ta en lång dusch , släng dig ner i soffan med ett kvällsmål och njut av den underbara känslan som man får efter man har tränat.

- om det nu är så att du inte orkade det som du hade tänkt, sätt då upp ett mål tills nästa gång du ska träna, t.ex. idag klarade jag 6 km nästa gång ska jag springa 7 km. Detta gör att man blir motiverad och ser en utveckling. 

- och kom ihåg, om man vill utvecklas och få bättre kondtion så ska det inte vara bekvämt att träna. Det är lätt gjort att man kommer till en viss gräns och att man sedan inte utvecklas speciellt mycket. Detta beror oftast på att man lagt träningen på en behaglig nivå och inte pressar sig själv och sin kropp. 

Lycka till! / Erika 



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0